Диян Стаматов: От доста време имаме образование на две скорости
Диян Стаматов: От доста време имаме образование на две скорости
Снимка: Actualno.com
„Имаме образование на две скорости от доста време в нашата страна и то става все по-ясно отличимо с всяка изминала година“. Това каза пред БНР Диян Стаматов, директор на 119-о Средно училище в София и председател на Съюза на работодателите в народната просвета.
„Образованието е продукт, чиято дейност се вижда 7-8 години по-късно, след като приключи. Днес имаме елитни училища, но имаме и училища, в които мотивацията за учене е съвсем малка. Тъкмо там, когато се постигне малка крачка, този напредък е изключително важен и за всеки конкретен ученик, а и за цялото общество. Това е трудният измерител на качеството в средното образование. Ако за първата група ученици ученето е лекота, за втората е свързано с много други допълнителни социални казуси, които не могат да бъдат поставени с един аршин в едната и в другата общност. … Има не малко места, в които българският език е трудност за цели семейства, цели общности. Тъкмо там усилията трябва да са много по-големи, за да може ученикът да разбере за какво му се говори в час и какво пише в учебниците. Там усилията на учителите и на директорите на училищата са в пъти повече, за да се направи малката крачна напред“
Още: Диян Стаматов: В образованието през последната една година не се случва нищо
Според Диян Стаматов причината за образование на две скорости са забавените истински реформи от 2016 г. досега: „Ако всяка година не се правят необходимите реформи, тази голяма ножица ще се разтваря още повече и ще става още по-страшно за всички, клонящо към национална катастрофа“.
Той беше категоричен, че най-трудната реформа е свързана с осъвременяването на учебното съдържание: „Иначе казано – ученикът да не си задава въпроса за какво ще му служи това, което учи в училище. В учебника трябва да има базисни, основни понятия, които да дават характеристика на всеки ученик какво означава даденият термин или дадената дейност, а не дълбочината на академичната характеристика, която в момента я има в почти всички учебници по всички предмети в средното образование. Това е най-трудната реформа, която с години се оставя и накрая учебникът е една изключително пълна енциклопедия за всеки един ученик. Резултатите са видни всяка година“.
Още: Училищни директори с 10 предложения до следващия редовен министър на образованието
Стаматов подчерта, че тази реформа не означава опростяване на учебното съдържание, а олекотяване. „Днешният ученик е много по-дигитализиран от учениците преди 10 или 20 години и на него му трябва коренно различен прагматичен подход с много визуализация на материала по всеки един предмет“.
Вижте всички последни новини от Actualno.com
Още от ОБРАЗОВАНИЕ:
Вижте новите варианти на тестовете за матурите след 7-и клас
Галин Цоков символично пожела новата учебна година да върви по вода
Какъв е срокът за кандидатстване за еднократна помощ за ученици
С нови таблети, раници, тетрадки и помагала от А1 близо 330 деца от приемни семейства започнаха новата учебна година
Николай Денков: Никой в света не празнува 15 септември и 24 май като нас
Първият звънец бие за над 700 000 ученици
Правителството ще предложи европейска олимпиада по гражданско образование в Брюксел
Добри новини: Отпускат еднократна помощ от 300 лева на ученици (ВИДЕО)
Ето какви мерки предприема властта за 15 септември (ВИДЕО)
Министър Йоловски: Електронната извинителна бележка няма как да бъде подменена
Етикети:
Диян Стаматов образование Диан Стаматов
Помогнете на новините да достигнат до вас!
Радваме се, че си с нас тук и сега!
Посещавайки Actualno.com, ти подкрепяш свободата на словото.
Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.
Всяко дарение помага за нашата кауза – обективни новини и анализи. Бъди активен участник в промяната!
И приеми нашата лична благодарност за дарителство.
Банкова сметка
Име на получател: Уебграунд ЕООД
IBAN: BG53UBBS80021021528420
BIC: UBBSBGSF
Основание: Дарение за Actualno.com
Съгласна съм напълно! В България все още има значителна неравеност в достъпа до качествено образование. Трябва да се работи по преодоляването на тази неравностойност и да се гарантира равни възможности за всички деца и младежи.
Необходим е съществен реформаторски подход в образованието, за да бъде преодоляна дългогодишната неравеност между двата системи. Важно е да се насърчава достъпът до качествено образование за всички, без оглед на социалния статус или местожителството. Само по този начин ще имаме възможност да създадем по-справедливо общество и да осигурим бъдеще на младите хора.
Hello! How can I assist you today?