Добър и много добър за учениците – исторически успех на матурите
Средният успех по БЕЛ при зрелостниците достигна до добър (4.32), а миналата година бе добър (3.93). На втория зрелостен изпит в отделните профилирани предмети средният брой е 67.18 точки, което съответства на много добър (4.72). Това стана ясно от думите на служебния министър на образованието проф. Галин Цоков, който оповести резултатите от Националното външно оценяване в края на 4. клас и от Държавните зрелостни изпити (ДЗИ).
Проф. Цоков обясни, че на зрелостните изпити по БЕЛ се е получил най-високият резултат в исторически план. 58.48 точки е резултатът по БЕЛ, който е с няколко десети по-добър, получен през 2008 г.
Това е сериозен успех за учениците, учителите, на директорите, регионалните управления, отчете министърът.
Намаляват със 7% слабите оценки, увеличават се много добрите оценки. Над 6% са отличните оценки. Много положителна тенденция е, че на ДЗИ по Математика е нараснал резултатът на учениците с 15 точки, а по Английския език и Биология с 10 точки. Близо 13% са зрелостниците, получили отлична оценка по Математика.
За изпитите за придобиване на професионална квалификация, успехът на зрелостниците достига много добър (4.51).
По отношение на НВО след 4 клас – средният брой точки по БЕЛ е 72.06, което съответства като оценка много добър (4.97), а по математика за 4 клас – 70.53 точки. 15 570 ученика имат отлични оценки по БЕЛ и математика след 4 клас.
Резултатите са постигнати при сегашната скала на оценяване на матурите, както и при същата сложност на задачите както за ДЗИ, така и за НВО.
Проф. Галин Цоков открои причината за успеха на зрелостниците и децата след 4 клас на матурите – добрата работа на учителите чрез мотивацията на учениците, с допълнителната подготовка за матурите. В 12 регионални управления са проведени пробни изпити като ДЗИ и НВО, подкрепени са учителите методически. Друга положителна тенденция е, че се провеждат пробни изпити, както и допълнителна подготовка за матурите след 4, 7, 10 и 12 клас.
„Това е една малка крачка напред в подобряване на училищното образование“, доволен е проф. Цоков от резултатите на ДЗИ и НВО от страна на учениците. Предстоят още два изпита – външно оценяване за 10 клас и след 7 клас, като министърът пожела на учениците да са спокойни, уверени в себе си.
В Благоевград, Бургас, Варна, Ловеч, Кюстендил, Велико Търново учениците са постигнали по-високи резултати на матурите след 4 клас. Там е постигнат успех в областта на базовата грамотност в четенето, както и математиката. Продължава тенденцията на увеличаване на средния брой точки, обясни от своя страна Евгения Костадинова, директор на Дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ в МОН.
¾ от учениците са овладели събиране, изваждане, умножение и деление, разпознават геометрични фигури, дроби, римски цифри. Над 60% от учениците работят уверено с данни, представени графично.
Трудностите пред учениците – работата с текстови задачи, все още не дотам уверени са учениците, които не се справят със задачи, близки до житейски ситуации, все още има задачи и теми, които не са сред най-трудните, но показват дефицити от пренебрегването им в ежедневната работа.
Учениците показват, че са овладели правописните особености на думите, но пък срещат трудности, пропускат букви, добавят или заменят бавни. Разпознават сродни думи, извличат информация от текст, разбират смисъла на текста, като дават пример и аргументират. По отношение на творческата задача, над 75% от учениците отговарят адекватно на въпроса.
351 ученици са изкарали 100 т. по БЕЛ, 1661 по математика, 109 ученици са с 0 точки по БЕЛ. Отличен 6 по БЕЛ са получили 23 362 ученици, а по Математика 19 595. Слаб (2) по БЕЛ са получили 4 612, а двойка по математика – 3084.
Резултати от Държавни зрелостни изпити (ДЗИ)
По БЕЛ, Философия, География, Биология, Математика има сериозно повишение на оценките при зрелостниците. Физика и астрономия е една от сериозните природни науки, желаещите и положилите матура са само 59 ученици. По История и цивилизация са малко повече зрелостниците, които са се явили на матура. Изпитът по История не проверява дати, факти, събития и никакво възпроизвеждане на знания, а целият материал става въпрос за извличане на информация от различни източници – диалог между различни епохи и техният аналитичен прочит. Средният резултат по история е малко над 49 точки.
100 точки по БЕЛ са получили 24 зрелостници. Две отлични оценки на двете матури са 251 души.
Слаб 2 по БЕЛ са получили 4325 зрелостници, а слаб 2 по втори ДЗИ – 1765.
Около 68% от учениците започват да пишат текст – втората част от матурата и създават текст. Извличането на общото от две думи остава предизвикателство за учениците. Само 19% от зрелостниците пишат интерпретативно съчинение, а останалите над 70% пишат есе.
Абсолютно всички региони са повишили резултатите са на матурата след 12 клас. Няма регион с понижени резултати.
Държавни изпити за придобиване на професионална квалификация
Близо 96% от учениците са избрали дипломен проект, 92.51% тема и изпит по практика. Средният успех от изпита е много добър 4.51. Областите с висок резултат стават София-град, Стара Загора, Варна и Пловдив. Най-високи резултати имат зрелостниците, изучавали специалности от професии в следните направления: администрация и управление, информатика, архитектура и строителство, хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг.
Начало / У нас / Образование / Добър и много добър за учениците – исторически успех на матурите