МОН няма да въвежда изпити в детската градина
Министерството на образованието и науката не обсъжда и не подготвя въвеждането на изпит в детската градина.
От ведомството посочват, че в момента в детските градини ежегодно и във всяка възрастова група се проследяват постиженията на децата в началото и края на учебното време – 15 септември и 31 май.
От МОН отбелязват, че най-често за проследяване постиженията на децата и за определяне на училищната им готовност в детските градини се използва игровия подход, а инструментите за това освен играчки са и различни изображения на конкретни ситуации. Един пример би могъл да бъде детето да намери и да опише къде се намира дадена играчка. За същия въпрос може да бъде използвана и картинка, на която е изобразена аналогична ситуация. От министерството уточняват, че това се случва в рамките на ежедневните занимания на децата, без самите те да знаят кога учителят прави тази проверка.
Към момента всеки учител може да избере по какъв начин и с какъв инструмент да направи това.
МОН пояснява, че планира разработването и прилагането на единен инструмент за проследяване на постиженията на децата за всички детски градини. Той обаче няма да е под формата на изпит и по същество ще запази и сегашния модел на работа – под формата на игра и без децата да разбират, че се проверяват техните знания и умения.
Срокът за изработване на такъв единен инструмент за всички детски градини е до 2027 г., след което учителите ще започнат да го прилагат. Целта е да бъдат предприети необходимите подготвителни дейности, включително и широко професионално обсъждане и апробиране на инструмента.
МОН посочва, че този инструмент няма да промени нищо за децата, но ще даде възможност за съпоставимост на резултатите между различните институции.