МОН търси причината за по-слабите резултати на десетокласниците на НВО в 8 области
На националното външно оценяване (НВО) по български език и литература за 10 клас учениците са се справили много добре със задачите, които изискват повече интегралност на знанието, а по математика – с такива за скорост, разстояние и време. Това съобщи на пресконференция служебният образователен министър Галин Цоков. Информация за изказването му бе разпространена от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН). Той отбеляза че близо половината от задачите тази година са били с практическа насоченост.
Той припомни, че обявената в края на миналата година подготвяна промяна във формата на изпитите за националното външно оценяване. Тази година тя вече започва с въвеждането на повече практическа насоченост в тестовете на десетокласниците без да се излиза от учебното съдържание за 10.клас. От следващата година се предвижда в такъв формат да бъдат изпитите от НВО за 4 клас. Завършващите сега 5 клас пък ще са първият випуск, който ще се яви на НВО с новия формат на изпита след 7 клас – през учебната 2025/2026. „Промените в образованието трябва да се основават на анализ, предвидимост и еволюция на натрупания опит. Затова и направихме този план, за да имат време учениците да се адаптират към новия формат на изпит и да бъдат още по-успешни на него, защото целта е да измерваме знания и умения, приложими в живота“, коментира Цоков.
Той отчете, че резултатите на десетокласниците са съизмерими с предходните години. По думите на образователния министър това е положителен сигнал, защото те са се справили с различен тип задачи, изискващи размишляване и прилагане на натрупаните знания в практически ситуации. Средният резултат от изпита по български език и литература е 49,4 точки – с 4 стотни по-малко от миналата година, а по математика – 33,1 или с 1,4 под отчетеното през 2023 г.
Спадът в резултата по математика се обяснява най-вече на това, че само 1/4 от десетокласниците са успели да решат задачите, свързани с финансова грамотност. Според Галин Цоков това е една от насоките, в които могат да се предприемат действия за подобряване на обучението на по математика.
Същевременно с около 20% се увеличават в сравнение с миналата година десетокласниците, получили 100 точки на изпита по математика. По български и литература пълен брой точки има само един ученик. Един десетокласник е получил по 100 т. и на двата изпита.
„По български език и литература няма нито една задача за възпроизвеждане“, обясни Цоков. Проверявани са умения за четене и интерпретация на текст, като се залага на два различни източника – непрекъснат текст и таблица. Задачите са изцяло прагматични и близки до ежедневието на учениците и правят връзки с биология и здравно образование и физика и астрономия, химия и опазване на околната среда и география и икономика. Проверявани са умения за анализиране и критично оценяване на проблеми и идеи, за изграждане на теза и подкрепата й с аргументи, за познаване и прилагане на книжовноезиковите норми.
Анализ на резултатите сочи, че около 90% от десетокласниците успешно определят тема на текст, свързан с ежедневието, извличат информация и се ориентират в смисъла му. Също толкова работят по задачите със свободен отговор като успеваемостта при тези въпроси е средно около 60%.
По математика задачите са били свързани със скорост на движение, среден успех, спортно състезание, конструиране на съоръжения, финансова грамотност, височина на недостижими обекти. Проверявани саумения за оценка на ситуация и представянето й чрез формули и конструкции, идентифициране и решаване на проблем, избор на решение и аргументирането му, приложение на математически модели в практиката, разпознаване на зависимости и закономерности, логическо и пространствено мислене, наблюдателност и умения за работа с числа и числови редици.
Сред изводите от анализа след НВО по математика е, че десетокласниците се чувстват най-уверени при решаване на традиционни задачи, свързани с път, скорост и време и големина на ъгли в триъгълник. За разлика от предходната година около от 2/3 от учениците са се справили успешно и със задачите за разчитане, интерпретиране и оценяване на статистическа информация, представена с графики или с диаграми.
По-добри резултати и по двата предмета се отчитат в следните региони: София-област, Търговище, Перник, Бургас, Ямбол, Плевен.
Понижение е регистрирано в областите София-град, Благоевград, Габрово, Разград, Видин, Кърджали, Силистра и Пловдив. Предстои да бъде направен анализ за причините.
Начало / У нас / Образование / МОН търси причината за по-слабите резултати на десетокласниците на НВО в 8 области