Няма желаещи за директори на 33 училища у нас
Професията на учителя в България е със спорен рейтинг и застаряващ ефект. Това посочват от Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.
9,38% от учителите във всички видове училища са работещи пенсионери или в пенсионна възраст. При учителите в детски градини пък тази тенденция надвишава 15%.
София-град е с най-много учители в пенсионна възраст – 876, и с най-много учители, работещи пенсионери – 1613.
На второ място се нарежда регион Варна със 157 учители в пенсионна възраст и 249 работещи учители, вече пенсионери.
Трети пък е регион Стара Загора – със 105 работещи и 164 вече пенсионирани и работещи учители.
В Пловдив пък работещите и пенсионирани вече учители са 240.
Общо всички учители и директори в България са 95 574.
19,4% пък са директорите на училища, работещи в пенсионна възраст. 155 са директорите в пенсионна възраст и 299 са работещите директори, вече пенсионери.
От синдиката посочват, че в момента образователната система е в режим на провеждане на директорски конкурси. Кандидатите за директори на училища обаче трайно намаляват.
В 33 от обявените 276 училища интесът е нулев – няма кандидати. В останалите пък кандидатстват общо 415 учители, като това прави средно 1,5 кандидати за едно директорско място.
От КТ „Подкрепа“ отбелязват, че комисиите за избор на директори ще се структурират без участието на учители, директори и техните синдикати, което прави експертизата в тях безкрайно спорна.
Скандално според синдиката е и участието на представители на Обществения съвет, без никакъв ценз или педагогическо образование.
Според 90,1% от участниците в националното изследване на Синдикат „Образование“ връщането на изикване за концепция за стратегическо управление на институцията за период от три години, е грешка.
Посочва се, че възнагражденията на учители и директори на нива 125% над СБРЗ за страната не успяват да събудят интереса у младите учители поради нарасналите задължения към педагогическите специалисти и честите препоръки и обвинения на много институции и родители и техните организации към педагозите.
Това е доказателство, че образователната система в България има сериозни проблеми, които трябва да се решат незабавно.
Трябва да се направи анализ какво привлича кандидатите за директорски постове и как може да се привлекат подходящи кандидати в бъдеще.
Това е тревожно съобщение за образователната система у нас. Нуждаем се от действия, за да привлечем подходящи кандидати за директорски постове и да подобрим състоянието на училищата.