ОИСР подкрепя реформите в образованието ни, но иска още
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие подкрепя България и реформата в образованието, насочена към развитие на компетентност.
Това заяви д-р Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за „Образование и умения“ в ОИСР по време на среща с министър Галин Цоков и неговия екип в МОН. За първи път създателят на глобалното изследване PISA е на посещение в България по покана на българския министър на образованието и науката, за да се срещне, както с представителите на държавните институции, така и с директори, учители и ученици.
„Започнахме една по-широка промяна в образователната система, която цели децата не толкова да възпроизвеждат знания, а да се учат как да ги приложат в живота“, обясни Цоков. Той запозна представителя на ОИСР с историята и спецификите на българската образователна система.
„Това, което сте постигнали в образованието, е добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, а и на умения“, коментира д-р Шлайхер. Като положителен пример той посочи внедрените иновации в много български училища. Според д-р Шлайхер важно е добрите практики в тях да бъдат приложени и в други. По думите му от голямо значение е училищата да се чувстват включени, да се ангажират хората на първа линия и те да получат необходимия инструментариум.
Д-р Шлайхер подкрепи и промяната във формата на оценяване на националното външно оценяване.
Той подчерта още, че училищата могат да бъдат успешни, когато включват и родителите, а компетентностно ориентираното образование е доказало ефективността си да се случи това. Представителят на ОИСР посочи и добри примери на държави по света, които са успели да осъществят реформата.
В разговора с д-р Шлайхер участие взеха също заместник-министрите Наталия Митева, Мариета Георгиева и Емилия Лазарова, както и началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска.
След срещата си с екипа на МОН Андреас Шлайхер представи изводи от изследването PISA и обсъди важни образователни теми с представители на регионални управления на образованието, синдикални и работодателски организации и педагогически факултети. Чрез резултатите трябва да се видят типовете задачи, в които децата са добри и къде има нужда от промяна, препоръча той.
Един от изводите е, че те учат много материал, но не винаги могат да достигнат компетентности.
В срещата участваха председателят на Синдиката на българските учители д-р Янка Такева, Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование, д-р Ваня Кастрева, началник на РУО-София, представители на университети, депутати от Комисията по образование и наука в НС и др.
Браво на ОИСР за подкрепата им към реформите в нашето образование! Винаги е добре да имаме международна подкрепа, особено когато става въпрос за важни области като образование. Но какво още иска ОИСР? Трябва да разберем повече за техните изисквания, за да можем да продължим напред със съответните реформи.